Hur blir jag medlem?

Medlemsavgiften är 300kr per person, alternativt 500 kr per familj. Denna betalas in på BG 5721-5691. Kom i håg att skriva vem som betalat och vad betalningen avser!

För att få korrekta uppgifter till bland annat försäkring för de aktiva så behöver vi fullständigt personnummer, namn och adress på våra medlemmar. Vi vill även ha ett telefonnummer och en mailadress, då vissa utskick sker via mailen. Namn på en målsman för de aktiva ungdomarna är också en uppgift vi vill ha. I samband med att ni betalar in medlemsavgiften kan ni antingen maila in dessa uppgifter till: fagervikskanot@gmail.com eller så lämnar ni uppgifterna till någon av ledarna.

Om du vill hjälpa till och stödja föreningen kan du betala in 100 kr/pers som stödmedlem.

Kanotplatshyran är 250 kr per år, de aktiva ungdomarna har företräde på kanotplats före andra medlemmar.

Nyckel till klubbhuset kan kvitteras ut av aktiva medlemmar till en depositonsavgift på 200 kr. Prata med Torbjörn Thoresson om du vill ha tillgång till nyckel.

Vart åker jag om jag vill börja träna kanot?

Fagerviks kanotklubb håller till vid Bergeforscampingen. Vi paddlar i Indalsälven, uppströms om kraftverket i Bergeforsen. Adressen till klubbhuset är Forsvägen i Sörberge.

Hur gör jag om jag vill prova att träna kanot?

Du är välkommen att komma till kanothuset någon av träningskvällarna, för att få en första introduktion. Det går även bra att börja i klubben under vinterhalvåret, då ses vi i samband med någon av våra vinterträningar.

Behöver jag kunna simma för att börja paddla kanot?

Ja, du behöver kunna simma. 200 meter är den sträcka som föreningen vill att man ska kunna simma för att kunna delta i träningarna på ett säkert sätt.

Om jag vill börja träna med Fagerviks Kanotklubb, vad behöver jag?

Det enda du behöver ta med dig är träningskläder och handduk. Ett ombyte med torra kläder är också bra att ha, speciellt om man är nybörjare.

Klubben håller med kanot, paddel och flytväst.

Hur gör man? Är det vingligt och svårt att hålla balansen i kanoten?

Klubben har kanoter i olika svårighetsgrader. Som nybörjare börjar man paddla i en bredare kanot eller i en havskajak om man hellre vill det.

I takt med att teknik och balans utvecklas så kan man byta till smalare och smalare modeller.

Det brukar inte vara något problem att hitta en kanottyp som passar.

Men visst förekommer det att man välter med kanoterna, och det är därför vi vill att man ska vara simkunnig. Vinnaren av klubbens "tippliga" brukar bjuda på fika i slutet av säsongen.